sábado, 21 de marzo de 2015

UNITAT 14 EL MUSICAL.EL REI LLEÓ

Com ja hem anat publicant l'escola ha anat treballant un musical durant tot el curs.Als tallers de Pasqua anem a fer les disfreses dels xiquets .....Com és un projecte anual i de tots jo també hem anat treballant alguns aspectes a logopèdia.
 Farem referència a les llengües dels animals per seguir treballant les pràxies que necessitem per parlar millor ,tant per fer la erra ,la essa ...
Per ejemple hem treballat les llengües dels animals i després concretament les llengües dels animalets del musical :


Observarem les nostres llengües i buscarem quina és la més pareguda a la nostra.Tots tenim llengüa però ninguna és igual :tenim llengües molt amples amb poca mobil·litat ,finetes i allargadfes,llengües superflexibles i que es mouen raro....però ninguna tan gran com la de la bal·lena blava...

També vam estar parlant sobre la campaneta,les admigdales...ja que han operat a un company i tenien molta curiositat per saber perquè jo quasi no tinc campaneta ni tinc admigdales .Al menys no com jo.També observem i intentem fer fonemes observant el fre de la llengua per veure si el nostre ens arriba o no.
Recordem que hi ha moltíssim material a la xarxa de pràxies però jo continue buscant formes originals per mptivar més als alumnes que veure una imatge d'una pràxia,crec que ell ha de pensar on i com està la seua llengüa,el seu paladar ,la seua sal·liva... però també podem fer alguna de :
http://es.slideshare.net/aisha0705/1001-y-un-praxias?related=3
 http://es.slideshare.net/MariaJoseCabreraSoto/cuentos-de-la-ardillita?related=4
http://es.slideshare.net/toniblazquez/praxias-libro-pepa-pig-34711486?related=5
http://es.slideshare.net/susibel/cuento-para-reforzar-las-praxias-un-sueoextrao?related=6
http://es.slideshare.net/juanmamaestroal/caperucita-praxic?related=7
http://es.slideshare.net/auladealpowers/praxias-de-los-pitufos?related=8
http://es.slideshare.net/SANCOLUMBANO-INICIAL/praxias-14076213?related=9

 Per a treballar el babeig que alguns alumnes tenen ,a vegades a les comissures dels llavis quan es posen més nerviosos s'acumule un poquet de saliva i tenen que ser conscients per replegarse l'excés de sal·liva i asecar-se en un mocadoret.
Aquest aspecte és molt important perquè als companys sempre els produeix fastig veure algú bavejant.

 La saliva es produeix a les glàndules salivals, produïm entre 1 L. i 1,5 L de saliva al dia.

Cal tenir cura de les imatges que busquem per veureles els xiquets perquè alguns senten molt de fàstig.(boniques i sense esquelets)

Totes les parts de la boca a examinar podem veureles a aquestra pàgina http://adolfoarthur.com/examen.htm
per controlar l'excés no podem fer res perquè no som metges només comunicar a la família que porden als xiquets a l'ORL.però sí podem fer ejercicis per augmentar el ritme de tragar-la i netejar les comissures dels llavis amb la punteta de la llengua i tenir l'hàbit de tenir les comissures seques.


Per seguir treballant la deglució en els casos que és necessari de alguns dels nostres alumnes repasarem les causes que pose al següent article per extraure les normes de la correcta deglució.Ës interessant que siguen els alumnes qui raonen i no li donem nosaltres un llistat tancat de normes per fer un patró correcte de deglució.
El principi metodològic de construcció dels aprenentatges constructivistes són perfctament aplicables a logopèdia .L'ensenyament purament transmissiu no serveix de res,no fan canviar els hàbits que tenen ja fortament adquirits.

EPodem ajudar donant informació a les famílies com aquesta:
http://es.slideshare.net/CEIPSAUBA/escola-de-pares-41816467


 Per treballar la respiració farem aquesta Pipa que en el blog genial de Teresa Romero explica molt bé com fer-ho amb material de reciclatge:


També treballarem els verbs reflexius i el mal ús que fem  a vegades.Per aixó usarem un acudit gràfic i els farem veure que el verbs menjar no és reflexiu i a partir d'aixó farem un llistat dels verbs que sí són reflexius.
Tambè aprofitarem aquesta imatge d'internet per treballar les respostes reals,possibles i les fantàstiques.Alguns dels meus alumnes li preguntes per peres i contesten melons.Tenen que entendre que la resposta ha de tindre relació amb la pregunta i ha de ser per tant COHERENT.
Continuarem l'unitat fent ejercicis de relaxació .Aquest contingut es repeteis en totes les meues unitats perquè s'ha de treballar durant tot el curs.Quan un alumne està relaxat parla  molt millor.Els nervis no són bons companys de viatge per tenir un discurs COHERENT.
També continuarem fent ejercicis de respiració.La majoria dels alumnes ja han aprés el procediment i unflen la panxa en l'inspiració de l'aire per tant aquest trimestre treballarem els diferents ritmes per expulsar l'aire,el buf i el seu control.
http://es.slideshare.net/evamsbv/juegos-de-respiracion-modificado-blog
En castellà...

En valencià...


Treballarem les travades i consciència fonològica amb r fent nosaltres les llistes amb el nom i un dibuix
Continuarem treballant la velocitat al llegir.Com a PT no crec que la velocitat siga important.És prioritàri que comprenguen el que llegeixen.
Però com a logopeda si que vull que vocalitzen i parlen o llegueisquen ràpid i de forma clara .
Així que a vegades ens cronometrem .Controlem el temps que ens costa llegir una pàgina ,tornem a llegir-lo mentalment i estudiem uns minuts,busquem les paraules que no coneixem i tornem a cronometrar llegint el mateix text.
El que ens importa és que millorem encara que siguen uns segons ,no es importa el nombre exacte dels segons que necessitem.Després sempre els pregunte que si han millorat fent aquest ejercici un momentet a las classe si ells poden fer alguna cosa a sa casa per millorar el nivell seu de lectura.
Tots responen que poden llegir a casa un poquet tots els dies.Aquest és el meu objectiu que reflexionen ells sols que poden fer i que s'adonen que son capaços de millorar.Alguns alumnes s'acomoden a pensar que ells no saben ni poden fer les mateixes coses que els seus companys.Aixó no és cert .
Si estàn prop de la norma si ens comparem en les dades normalitzades :
Per treballar la pragmàtica anem a aprendre a donar les gràcies.
Les persones tenim que ser agraïdes .Intentarem fer un text oral argumentatiu sobre aquesta qüestió.
Som agraïts quan valorem els que els demés fan per nosaltres:
Gràcies als nostres pares per...
Gràcies als nostres companys per...
Gràcies als nostres metges per...
Gràcies als jardiners de l'escola per...
Gràcies als policies municipals per...
i alguns sentits com:
  Qualitat que fa agradable algú o alguna cosa. Una noia plena de gràcies.
caure en gràcia (a algú) Ésser persona del seu grat, ésser-li simpàtic. Més val caure en gràcia que ésser graciós
  donar gràcies (d'alguna cosa, a algú) Atribuir-li'n el resultat favorable, el mèrit, etc. Ja pot donar-me gràcies el seu germà.
  gràcies a loc prep Mitjançant, per. Ens n'hem sortit gràcies a ell.
Als tallers de Pasqua els xiquets han anat fent les disfresses per al musical de fi de curs.






sábado, 14 de marzo de 2015

UNITAT 13 DIA DEL LLIBRE

El 23 d'abril es celebra el dia del llibre i nosaltres també anem a celebrar-ho .Programem durant el mes d'abril aquest contingut .A més a més continuarem amb els continguts de pràxies,relaxació,respiració ,expressió i comprensió del llenguatge.

A més de llegir les noves tecnologies ens permeteixen escolyar els contes i veure els dibuixos a la vegada com en aquest


COM QUE CREC QUE ÉS NECESSARI CONÈIXER L'OBRA DE DON QUIXOT TREBALLAREM AQUESTA WEB QUE HE TROBAT EN EL PORTAL DE LA JUNRA DE CASTELLA LA MANXA
http://www.educa.jcyl.es/educacyl/cm/gallery/Recursos%20Infinity/tematicas/webquijote/obra_libro1.html





Per treballar la comprensió oral escoltarem narracions orals de la llegenda de Sant Jordi
http://apliense.xtec.cat/prestatgeria/a8904081_1304/llibre/index.php?section=13&page=7

  http://apliense.xtec.cat/prestatgeria/a8904081_1304/llibre/index.php?section=13&page=-1.

Farem dictats orals a  http://www.genmagic.net/santjordi/gendicta_ca.html
i gravarem el nostre pròpì conte

Jugarem i escoltarem el conte en la tauleta de San Jordi






Per treballar Sant Jordi ho farem des d'aquesta pàgina de 10 recursos
http://www.educacioilestic.com/10-recursos-tic-per-treballar-sant-jordi/

Les dos apps estàn molt bé pots interactuar amb el conte .
Farem text oral argumentatiu i debat entre llibre de paper i llibre digital
Tornarem a llegir "El mago de Oz "perquè els alumnes de primer cicle es van disfressar a Carnestoltes.Aprofirarem els materials de la xarxa.Ho farem en castellà.


EL MAGO DE OZ
Dorita era una niña que vivía en una granja en Kansas con sus tíos y su perro llamado Totó.
Un día, mientras la niña jugaba con el perro por los alrededores de la casa , nadie se dio cuenta de que 
se acercaba un tornado. Cuando Dorita lo vio, intento correr en dirección a la casa , pero su 
tentativa de huida fue en vano. La niña tropezó, se cayó , y acabo siendo llevaba junto con el perro, 
por el tornado. Los tios vieron desaparecer en cielo a Dorita y a Toto , no pudieron hacer nada 
para evitarlo. Dorita y su perro viajaron a traves del tornado y aterrizaron en un lugar totalmente 
desconocido para ellos. Allí , encontraron a unos extraños personajes y un hada que , respondiendo 
al deseo de Dorita de encontrar el camino de vuelta a su casa les aconsejaron a que fueran visitar al 
Mago de Oz. Les indicaron un camino de baldosas amarillas, y Dorita y Toto lo siguieron. 
En el camino, los dos se cruzaron con un espantapájaros que pedia , incesantemente, un 
cerebro. Dorita le invito a que la acompañara para ver lo que el mago de Oz podria hacer por el. Y el 
espantapajaros acepto. Mas tarde , se encontraron a un hombre de hojalata que , sentado debajo de 
un arbol, deseaba tener un corazon. Dorita le llamo a que fuera con ellos a consultar al mago de Oz. Y 
continuaron en el camino. Algún tiempo después, Dorita, el espantapájaros y el hombre de hojalata 
se encontraron a un león rugiendo débilmente, asustado con los ladridos de Toto. El león lloraba 
porque quería ser valiente. Así que todos decidieron seguir el camino hacia el mago de Oz , con la 
esperanza de hacer realidad sus deseos.

Cuando llegaron al país de Oz, un guardia les abrió la puerta , y finalmente pudieron explicar al mago lo
 

que querian. El mago de Oz les puso una condición: primero tendrian que acabar con la
 

bruja mas cruel de reino, antes de solucionar sus problemas. Ellos los aceptaron. Al salir del
 

castillo de Oz, Dorita y sus amigos pasaron por un campo de amapolas y aquel aroma intenso les
 

hicieron caer en un profundo sueño, siendo capturados por unos monos voladores que venían
 

de parte de la mala bruja. Cuando despertaron y vieron la bruja, lo único que se le ocurrió a Dorita
 

fue arrojar un cubo de agua a la cara de la bruja, sin saber que eso era lo que haria desaparecer a la
 

bruja. El cuerpo de la bruja se convirtió en un charco de agua, en un pis-pas.

Rompiendo así el hechizo de la bruja, todos pudieron ver como sus deseos eran convertidos en
 

realidad, excepto Dorita. Toto, como era muy curioso, descubrió que el mago no era sino un
 

anciano que se escondia tras su figura. El hombre llevaba allí muchos años pero ya quería marcharse.
 

Para ello habia creado un globo magico. Dorita decidio irse con el. Durante la peligrosa travesia en
 

globo, su perro se cayo y Dorita salto tras el para salvarle. En su caida la niña soño con todos sus
 

amigos, y oyo como el hada le decia: Si quieres volver , piensa: “en ningun sitio se esta como en
 

casa”. Y asi lo hizo. Cuando desperto, oyo gritar a sus tios y salio corriendo. Todo habia sido
 

un sueño Un sueño que ella nunca olvidaria , ni tampoco sus amigos.
FIN
El maravilloso mago de Oz es un libro de literatura infantil escrito por Lyman Frank Baum e ilustrado por W. W. Denslow. Fue publicado inicialmente por la George M. Hill Company de Chicago en 1900. Desde entonces, El mago de Oz ha sido uno de los libros más editados tanto en Estados Unidos como en Europa.
Este libro, que narra las aventuras de una muchacha llamada

Y amb els alumnes de dislàlies continuarem fent pràxies,respiración y consciència fonològica .
 
Per fi aconseguim fer moltes pràxies bàsiques com aquesta que es tapar amb la llengua ampla l'arcada de dents de dalt .És un primer pas per aconseguir fer la erra ja que l'aire ha de eixir pel mig de la llengua i no per els laterals.
Per concloure ens inventarem i gravarem el nostre conte usant els recursos d'aquesta direcció:
http://www.ceip-diputacio.com/CI%201r%20i%202n/JOCS/swf/poster.swf


UNITAT 12 ,BOING

Durant les dos setmanes de març i la primera d'abril  treballarem els continguts  específics de parla com sempre i a més a més els de llenguatge al voltant dels dibuixos de Boing  sobre tot Hora d'aventures. El llenguatge que parlen els personatges d'aquest canal de dibuixos em pareix horrorós però com que he descobert que els meus alumnes els veuen i els encanten i vist que no està en la meua mà prohibir que els vesguen he pensat treballar-ho a classe.Diuen que quan no pots destruir al teu enemig el millor és fer-se amic.

Gumball, Ben 10 o Hora de aventuras son dibuixos que els alumnes veuen al canal infantil de Mediaset " Boing".
   
Es pot veure amb TDT sense pagar Neox Kidz, de Atresmedia pels matins.
A Boing els alumnes veuen Supernenas, Doraemon, El show de Looney Tunes, Monster High, Shin-Chan o Johnny Test.
Son un tipus de dibuix on fan moltes pràxies al parlar i aprofitem aquest fet per treballar-les a classe.


Farem descripcions orals dels personatges





Farem un registre de frases fetes que no son apropiades per usar-les,com "tío o no me ralles!"
escoltarem la sintonia https://www.youtube.com/watch?v=yYjJUNpMjOU
Veurem https://www.youtube.com/watch?v=7IrXGDAYZuI .
https://www.youtube.com/watch?v=-nPkZeOiAY0 
Alguns podeu pensar que a logopèdia no es va a veure dibuixos però normalment els xiquets estan  sols davant de la tele i és important veurel's amb ells i anar analitzant els missatges verbals i audiovisuals per fer-los crítics . Anirem parant segons ens interesse fer-los pensar .
Construirem un text argumentatiu donant les dos possibles opinions :
M'agrada perquè ... no m'agrada perquè...
Treballarem algunes frases positives i altres nefastes i que no cal
 usar.http://es.horadeaventura.wikia.com/wiki/Categor%C3%ADa:Frases
http://www.3djuegos.com/foros/tema/13902661/0/frases-chulas-de-hora-de-aventuras/
http://www.taringa.net/comunidades/adventuretime/5172301/Frases-de-Hora-de-Aventura.html
HdA és per a xiquets?https://es.answers.yahoo.com/question/index?qid=20120331140100AAju7BP
El fi d'aquesta unitat és que valoren què no és per als nostres alumnes pero sense prohibicions.
Prohibir que no vesguen aquests dibuixos no serveix de res en aquesta societat que tenim perquè tal vegada complisquen les normés a casa però pot ser pugue vorel's a altre lloc,a casa d'un amic,a casa la iaia...
He,¡m seguit fent ejercicis de buf ,respiració i pràxies: